Suomi / English / Русский
BoulderSaimaa
BoulderSaimaa
31.01.2015

10 vinkkiä parempaan kiipeilyyn!


By Tuomo
 
  1. Jalat. Jalkojen tehokas käyttö kiipeilyn perusta ja kuitenkin lähes poikkeuksetta vähiten huomiota saava asia. Kummassa on enemmän voimaa, käsissäsi vai jaloissasi? Keskittymällä jalkojen käyttöön ja jalkatekniikan parantamiseen vaikeat reitit helpottuvat kummasti!
  2. Kengät. Huonot kengät johtavat huonoon jalkatekniikkaan, joka vaikeuttaa muuta tekemistä. Sisäkiipeilyssä tarvittavia varusteita todella vähän, joten panosta kunnollisiin kenkiin. Se kannattaa! Kysy keneltä tahansa pidempään kiivenneeltä.
  3. Tekniikka. Keskity (edes joskus) kiipeilyn harjoitteluun! Mieti, miten kannattaisi liikkua, jotta kiipeily olisi mahdollisimman sujuvaa ja kevyttä. Oppiminen vaatii stressittömän ympäristön, joten tekniikaharjoittelu kannattaa aloittaa helpoilla reiteillä. Hyvä hetki tehdä tekniikkaharjoituksia ovat mm. alkulämmittelyn yhteydessä kiipeiltävät helpot reitit. Tekniikkakurssille osallistuminen antaa eväät hyvään liikkumiseen ja nopeuttaa kehitystä huomattavasti.
  4. Harjoitusmäärät. Harjoittele mieluummin usein ja vähän kerrallaan kun kerran viikossa viisi tuntia kerralla. Väsyneenä uusien liikkeiden tekeminen on vaikeaa ja loukkaantumisalttius kasvaa. Boulderointi vaatii liikkeiden motorista oppimista ja maksimivoimaa. Nämä onnistuvat paremmin virkeällä ja palautuneella keholla. Lisäksi lyhystä harjoituksista palautuu nopeammin, jolloin voi harjoitella useammin.
  5. Itsensä haastaminen. Pyri kiipeilemään mahdollisimman paljon uusia reittejä, sillä samojen reittien toistaminen ei kehitä niin hyvin. ”Ketju on aina yhtä vahva kun sen heikoin lenkki” ts. vain heikoimman lenkin harjoittelu kehittää koko ketjua.
  6. Kaverit/treeniporukka. Hyvä porukka helpottaa kiipeilyssä kehittymistä. Harjoittele positiivisten ja aktiivisten kavereiden kanssa jos haluat kehittyä. Pyri seuraamaan muiden kiipeilyä ja oppimaan muiden onnistumisista ja virheistä.
  7. Analyysi. Miksi joku onnistuu tai ei onnistu? Pohdi onnistumiseen johtaneita tekijöitä, jotta niitä toistamalla voidaan onnistua useammin. Myös epäonnistumisia kannattaa käsitellä kriittisesti ja yrittää muuttaa epäonnistumiseen johtavaa toimintamallia. Tätä helpottaa jos tietää mitä seinällä pitäisi tehdä. Kurssi auttaa...
  8. Lepo. Kiipeily on kovaa harjoittelua keholle, joten siinä kehittyminen vaatii myös lepoa. Omaa harjoittelua kannattaa suunnitella, rytmittää ja kuunnella kehon fiiliksiä. Oheisharjoitteita kannattaa tehdä varsinkin olkapäille ja kyynervarsille, jotta vältetään loukkaantumiset. Venyttely ja hieronta nopeuttavat palautumista ja mahdollistavat harjottelun useammin.
  9. Taktiikka. Missä on reitin vaikein kohta? Se kannattaa hajoitella ensimmäisenä. Sen jälkeen kokonaisuus aukeaa helpommin kun vaikein kohta on selvitetty.
  10. Pidä hauskaa ja nauti matkasta! Kiipeilyssä kehittyminen on vaikeiden asioiden harjoittelua, joka puolestaan vaatii epämukavuusalueella oleskelua. Kipu, epäonnistumisen pelko ja itsensä haastaminen kuuluvat siis asiaan. Kannattaa kuitenkin yrittää nauttia matkasta, sillä tavoitteiden saavuttamisen jälkeen keksit nopeasti uusia, jolloin prosessi alkaa jälleen alusta!