Suomi / English / Русский
BoulderSaimaa
BoulderSaimaa
06.09.2015

Kuntokulma 1.1 - Esittelyssä uudet oheisharjoitteluvälineet osa 2


Teksti: Onni Hämäläinen (ft)

Kuvat: Tuomo L

 

Punttipuolta uudistetussa kuntoilukulmassa edustaa kyykkyteline ja penkki. Näillä vapaisiin painoihin perustuvilla välineillä saadaan tehtyä koko vartaloa kuormittava ja monipuolinen punttitreeni. Laitteet ovat myös oivia apuvälineitä kiipeilyn oheisharjoittelussa ja kehonhuoltoharjoittelussa. Vapailla painoilla voidaan myös harjoittaa kiipeilyssä keholta tarvittavia ominaisuuksia, kuten voimaa tai vartalonhallintaa. Lisäksi jos liiallisen yksipuolisen harjoittelun tai laiskottelun myötä vaivaa ryhti- tai nivelongelmat, voidaan harjoittelulla parantaa lihastasapainoa ja edesauttaa hyvää ryhtiä ja nivelongelmien parantamista.

Kyykkyteline

Kyykkyteline painoineen on erittäin monipuolinen voimatreenailun ja kehonrakennuksen väline. Telineen avulla pystyt harjoittamaan erityisesti alaraajojen ja keskivartalon voimaa perinteisillä kyykky ja maastavetoliikkeillä ja niiden eri variaatioilla. Lisäksi ylävartalon osalta onnistuvat pystypunnerrus, kulmasoutu, hauiskääntö ja muut liikkeet, jotka harjoittavat pääsääntöisesti yläraajoja. Lisäksi pelkkä tanko kiekkoineen mahdollistaa suuria koko vartalon voimaa vaativien liikkeiden tekemistä kuten rinnalleveto tai tempaus.

Kiipeilyn oheisina kyykkytelineellä harjoittelu kehittää koko vartalon lihaksia ja voimaa. Painoharjoittelun intensiteetistä (teho) ja volyymista (määrä) riippuen voidaan myös muokata kiipeilyssä vaadittavia ominaisuuksia aina maksimivoimasta kestävyyteen.

Penkki

Penkkipunnerrus on tärkeimpiä penkillä tehtäviä liikkeitä ja se vahvistaa rinta, olka ja ojentajalihaksia. Se on myös tärkeä hartiarenkaan hallintaa parantava liike. Yksipuolisessa kiipeilyssä (esim. isoja kahvaotteita hänkillä) yläraajat usein työskentelevät vetosuunnassa, tulee lihastasapainon kannalta yksipuolista harjoitusta ylävartalon vetäville lihaksille ja työntävät lihakset jäävät harjoittamatta. Penkkipunnerruksessa yläraajat työntävät, jolloin saadaan harjoitettua työntävia lihaksia ja parannettua ylävartalon lihastasapainoa.

Penkkiä voidaan käyttää myös apuvälineenä monissa erilaisissa harjoitteissa. Penkillä onnistuu vatsalihasten harjoittelu, istuen tehtävät harjoitteet ja erilaiset variaatiot punnerrusliikkeistä ja kyykyistä.

Miten ja milloin?

Vapailla painoilla tehtävissä harjoitteissa on aina tärkeää oikea tekniikka ja maltti. Jos tekniikka ei tunnu oikealta tai et tiedä mitä tehdä, kysy neuvoa ja harjoittele liikkeiden oikeaa suoritustekniikkaa kevyillä painoilla. Tavoitteista riippuen kiipeilyn oheisharjoitteluna kevyt punttitreeni voidaan toteuttaa ennen tai jälkeen kiipeilyä tai sen voi tehdä kokonaan erillisenä treeninä. Kovempi punttitreeni kannattaa jättää aina omaksi harjoituksekseen.

 

Syksyllä järjestetään tekniikkakurssi vapailla painoilla harjoitteluun. Lisää tietoa siitä tulossa myöhemmin nettisivujen ajankohtaista osioon sekä BS:n faceen. Jos siis vapailla painoilla harjoittelu kiinnostaa, niin kannattaa pysyä kuulolla!

 

Lue kuntokulmauksen esittelyn viimeinen osa täältä!