Suomi / English / Русский
BoulderSaimaa
BoulderSaimaa
11.09.2015

Treeniviikko 11 - Puurtamista


Teksti ja kuvat: TuomoL

Tällä viikolla kiipeily on ollut kuraa. Kun otteissa on roikkunut satoja tunteja tulee väistämättä päiviä tai viikkoja, jolloin treeni ei vain maistu ja miettii onko tässä harrastamisessa mitään järkeä. Miksi panostan paljon aikaa ja vaivaa siihen, että voin kiipeillä muovipaloilla seinään tehdyn reitin tai ulkokallioilla reitin, jolle on annettu tietty reitin vaikeutta kuvaava numero? Sisäseinillä vieressä on helpompia reittejä ja ulkokivien päälle pääsee tikkailla. Miksi? 

Raskas viikko

Tämä viikko on tuntunut raskaalta niin harjoituksellisesti kuin muutenkin. Aina ei ole helppoa erottaa mikä johtuu mistäkin, mutta huomaan matalamman yleisfiiliksen laskeneen on tällä viikolla selkeästi myös harjoittelutehoja. Sisäharjoittelun aloittaminen on tuntunut vaikealta. Uuden moonboardin otteita ei ole vieläkään kuulunut, joten treenifiilistä ei ole sieltäkään saanut irti. Viikolle suunnittelemani ulkokiipeilyt kariutuivat kerta toisensa jälkeen. Lopulta vierailu Imatran kivillä pisti todella miettimään päivän kuntoa.

Vuosijäsenet Otto ja Simo Korpjärven Pattaya- sektorilla työstämässä Muay Thai:n suoraa versiota. Syksyn tuntua ilmassa ja kitkakin palailee kesälomilta. Priimakeliä ulkokiipeilyyn siis!

Viikon harjoitukset

Ei niin dynaamisesta olosta huolimatta onnistuin pakertamaan viikon treenit kasaan kohtuullisesti. Viikko piti sisällään reilun viisi tuntia tehopainotteista kiipeilyharjoittelua, pari tuntia määräpainotteista kiipeilytreeniä, 5500m sisäsoutua, 45 min rengastreeniä, kolme tuntia ulkokiipeilyä ja pari tuntia kehonhuoltoa lähinnä kevyesti soudellen, venyttelemällä ja tekemällä lihastasapainoa ylläpitäviä harjoitteita.

Ehkäpä oma lääkkeeni väsymykseen on tehdä suunnitellut harjoitukset läpi väsyneestä fiiliksestä huolimatta ja luottaa siihen, että tehty työ kantaa hedelmää jossain vaiheessa. Oleellista on tietysti pohtia ja kuulostella kehoaan sen suhteen mistä väsymys johtuu, onko palautumisesta huolehdittu ja niin edelleen. Esimerkiksi kipeänä treenaamista ei kai kukaan voi suositella.

Sanna nauttii treenistä ja auringonlaskun viimeisistä säteistä hallilla.

Väsyneenä harjoittelusta on kuitenkin enemmän hyötyä kuin haittaa, jos keho on terve. Vaikeat treenireitit tuntuvat entistäkin vaikeammilta, mutta mitä sitten? Tehdyt harjoitukset vievät venettä eteenpäin ja lepoviikon jälkeen tulee aika kun kiipeily kulkee entistäkin paremmin ja asetetut tavoitteet saavutetaan. Sitä fiilistä on vaikea päihittää!

Seuraavaksi soutulaitteen kautta seinälle ja campus-treenin tekoon. Nyt olo ei ole pirteä ja vahva, mutta ehkäpä ensi viikon ulkokiipeilyretkellä on?!

 

Syksyn viimeinen harjoittelupäiväkirja julkaistaan ensiviikon perjantaina 18.9.